עונת השכירות בפתח: מהן האלטרנטיבות לערבות הבנקאית?

שכירת דירה כרוכה לא פעם בהעמדת ערבות בנקאית, המחייבת העברה מיידית של עשרות אלפי שקלים לפיקדון. הקפאה זו עשויה לפגוע ביתרות העו"ש ולהקשות על ההתנהלות הפיננסית השוטפת. אלא שלצדה, ישנם סוגים נוספים של ערבויות, שעשויים להתאים יותר

הקיץ כבר כאן ויחד עם ההוצאות המיוחדות של תקופה זו מתעורר גם שוק השכירות, כשעוד ועוד משפחות ויחידים  מחפשים אחר דירות שיתאימו יותר לצרכיהן בטווח הקצר או הארוך. אחת הדרישות הנפוצות יותר בחוזי השכירות היא העמדה של ערבות בנקאית, המשמשת כבטוחה עבור בעל הנכס במקרים של השחתתו או אי-תשלום השכירות בעבורו.

הערבות הבנקאית היא למעשה צ'ק פיקדון פתוח של הבנק עבור משכיר הדירה, המאפשר לו לממש אותו במידת הצורך. לשם העמדת הערבות, נדרש השוכר להעביר לפיקדון את סכום הערבות (לרוב בגובה של כמה חודשי שכירות) מתוך חשבון העו"ש. לא פעם מדובר בהקפאה של עשרות אלפי שקלים שנגרעים מיידית מהחשבון ועשויים לגרום לירידה ביתרה או אפילו למינוס.

ערבות בנקאית היא אכן האופציה הנפוצה והמוכרת יותר בשוק, אלא שלצדה קיימות אלטרנטיבות אחרות שעשויות להיות רלוונטיות ומשתלמות יותר עבור השוכרים.

הראשונה, לקיחת ערבות חוץ בנקאית. חברות שונות מעניקות לשוכרים ערבות מטעמם לצורך שכירת דירה, ללא הצורך להעביר את הכסף המשועבד בפיקדון. עם זאת, מומלץ לבחון את גובה העמלה המשולמת בגין ערבות מסוג זה ולהשוות אותה לזו המוצעת בבנק בעת ערבות בנקאית.

השנייה היא ערבות ללא פיקדון נגדי שניתן לקבל בבנקים, אם כי הם נוטים שלא להציע אותה. ערבות זו מוצעת לרוב בעמלה גבוהה יותר ביחס לערבות בנקאית "רגילה", הכוללת העמדת פיקדון, אך מונעת את ההפחתה המיידית ביתרות העו"ש.

לאור זאת, בטרם החתימה על החוזה, מומלץ לבדוק לעומק את אפשרויות הערבות ולבחון אותן ביחס לתנאים, ולפגיעה האפשרית בחשבון העובר ושב שעשויה להיות מגבילה במיוחד.

דילוג לתוכן