דילמת הריבית: האם התחזיות לירידה היו אופטימיות מדי?

2024 נפתחה עם ירידת ריבית היסטורית, והתחזיות כבר צפו התחלה של מגמה. אלא שבהחלטה האחרונה בנק ישראל צינן, לפחות זמנית, את ההתלהבות והותיר אותה ללא שינוי.

ה-1.1.24 היה תאריך סימבולי למדי ולא רק בגלל השנה האזרחית החדשה: ישראל הפכה להיות המדינה המתקדמת הראשונה שמורידה את הריבית לאחר מגמה גלובלית מובהקת של ההעלאות. הצעד של בנק ישראל, ועוד בעיצומה של לחימה, תדלק גם את התחזיות של אנליסטים רבים שהימרו שאנחנו עדים לניצנים של מגמה.

בתחילת השבוע האחרון רבים מבניהם אכלו את הכובע. בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי והיא עומדת על 4.5%. ריבית הפריים עומדת על 6%. בכך, לפחות זמנית, בנק ישראל, צינן את האווירה עד ההחלטה הבאה ב-8.4.

אז מה המגמה כעת?

בנק ישראל ניצב בפני דילמה, שכנראה תלווה אותו לאורך החודשים הקרובים ואפילו השנה כולה. זאת, מפני שגם אם קיימות אינדיקציות לבלימת האינפלציה (עליית מחירים) כתוצאה מסביבת הריבית הגבוהה עד כה, הרי שהמלחמה שנמשכת והשלכותיה מפזרות חוסר ודאות. לכן, גם אם תהיה הורדה נוספת ואולי תסתמן מגמה, היא תהיה איטית, מתמשכת וזהירה.

איך זה ישפיע עליי?

בטווח המיידי, החזרי המשכנתאות וההלוואות של המשכנתאות יישארו ללא שינוי. בתחילת השנה, בעקבות ההחלטה הראשונה על הורדה, החזר חודשי של משכנתא ממוצעת ירד בכ-100 שקלים. הערכה זה מתייחסת למשכנתא ממוצעת של מיליון שקל לתקופה של 25 שנה, כשמחצית מהסכום צמוד לריבית הפריים. ייתכן כי בפועל גובה השינוי היה גבוה או נמוך יותר, כתלות בתמהיל הייחודי של כל משכנתא.

בטווח הארוך יותר, דווקא שווה לעקוב אחר החלטות הריבית. ייתכן כי בהמשך השנה או בזו שאחריה, ובתקווה שהתמונה תתבהר יותר, ריבית הפריים תרד לרמה שתהפוך מחזור לכדאי. בתרחיש כזה, פוטנציאל החיסכון עשוי להיות משמעותי במיוחד. יחד עם זאת, מומלץ לבדוק כל משכנתא לגופה ובמידת הצורך להיעזר בייעוץ.

לפנייה לייעוץ פיננסי של מומחי הקפטן, לחצו כאן.
לדיון על עתיד הריבית, אשראי ונושאים פיננסיים נוספים, הצטרפו לקהילת הפייסבוק של קפטן קרדיט.
מוזמנים להמשיך ולעקוב אחרי המשכנתא שלכם באפליקציה.

דילוג לתוכן